Czy e-sport można klasyfikować jako sport?

Czasy się zmieniają, a to co jeszcze kilka lat temu było całkowitą abstrakcją teraz jest codziennością. Kto w latach 90′ czy nawet jeszcze na początku XXI wieku pomyślałby, że granie na komputerze może zostać uznane za sport? A jednak tak się stało. Oficjalnie e-sport został uznany za pełnoprawny sport.

Dlaczego e-sport jest traktowany jak sport?

Odpowiedź jest stosunkowo prosta dla każdej osoby śledzącej na bieżąco wydarzenia związane z e-sportem. Są też ludzie, którzy nie rozumieją tych zmian. Jak ktoś siedzący przed komputerem może być nazywany sportowcem? Odpowiedzi udzielili specjaliści oraz teoretycy sportowi, którzy podali proste wyjaśnienie tej sytuacji: aby konkretna aktywność została uznana za sport musi spełniać kilka kryteriów:

  • musi posiadać element zabawy,
  • musi zawierać element rywalizacji,
  • musi być zorganizowana,
  • musi posiadać stabilność instytucjonalną,
  • musi mieć szeroką publiczność,
  • musi być oparta na wytrenowanych umiejętnościach,
  • musi obejmować umiejętności fizyczne,

Chociaż niektórzy wciąż nie mogą tego zaakceptować i zrozumieć, to nie da się ukryć, że e-sport spełnia wszystkie wymienione kryteria.

Wątpliwości z pewnością nie budzi wymóg elementu zabawy. Zazwyczaj to właśnie na tym polegały gry, więc oczywistym jest fakt, że punkt pierwszy został odhaczony. To samo dotyczy rywalizacji. A co z pozostałymi kryteriami?

Tutaj sytuacja również jest przejrzysta. Esport zdecydowanie jest zorganizowany – świadczą o tym przepisy ustalone przez międzynarodowe organizacje. Zdecydowanie jest tu również zachowana zasada stabilności instytucjonalnej, która zawarta jest w klubach i związkach sportowych regulujących i stabilizujących e-sport jako ważną aktywność społeczną.

Największe wątpliwości budzą dwa ostatnie punkty mówiące o wytrenowanych umiejętnościach oraz umiejętnościach fizycznych. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że osiąganie dobrych wyników w grach komputerowych wymaga długich i żmudnych treningów, a także ogromnej samodyscypliny i wiedzy z zakresu mechaniki gry, a nawet psychologii. Istotną rolę odgrywa również zdrowy tryb życia oraz regularne treningi na świeżym powietrzu lub siłowni. Zdrowe ciało szybciej reaguje oraz pomaga osiągać lepsze wyniki w rozgrywkach. Umiejętne i świadome wykorzystywanie swojego ciała jest niezbędne jeśli gracz chce wygrywać i piąć się w rankingu. Choć ciężko to sobie wyobrazić osobom, które nie miały okazji grać na wyższym poziomie czy w ogóle nie interesowały się gram komputerowymi, to naciskanie kombinacji klawiszowych oraz sprawne sterowanie myszką, aby dane czynności wykonać w ułamku sekundy wymagają tysięcy godzin aktywnego treningu i doskonale wyrobionej pamięci mięśniowej.

E-sport, sport i wysiłek fizyczny

Oczywiście sporty tradycyjne, takie jak lekkoatletyka, piłka nożna czy siatkówka wymagają bez porównania więcej wysiłku niż siedzenie przed komputerem. Nie mniej jednak te dwa typy sportów różnią się charakterem. Warto również wspomnieć, że strzelectwo sportowe również jest sportem, choć nie wymaga dużego wysiłku fizycznego. Wbrew pozorom e-sport potrafi znacznie bardziej obciążyć organizm i przyspieszyć puls, a stan ten potrafi utrzymywać się przez całe turnieje.

Jaka przyszłość czeka e-sport?

Do niedawna gry komputerowe były traktowane jako zajęcie dla „no-life’ów” czy „nerdów”. Zwykle osoby fascynujące się tematyką fantasy, gier czy rozwijającego się e-sportu były wykluczane poza nawias społeczeństwa. Zjawisko to było szczególnie wyraźne w szkołach czy na uczelniach. Teraz tendencja ta się zmienia. E-sport jest coraz popularniejszy, nieustannie się rozwija i zyskuje status fenomenu. Młode pokolenie dużo chętniej ogląda internetowe zmagania drużyn e-sportowych niż piłki nożnej czy koszykówki. W najbliższej przyszłości sport elektroniczny z pewnością nabierze jeszcze większego znaczenia i będzie stawał się coraz popularniejszy.